X
   
 
    • مدیرعامل بانک پارسیان در"ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران" ؛باید دانش نیروی انسانی را به ثروت تبدیل کنیم

      مدیرعامل بانک پارسیان در"ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران" ؛باید دانش نیروی انسانی را به ثروت تبدیل کنیم

      علی دیواندری، مدیر عامل بانک پارسیان در "ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران"با اشاره به رتبه دوم ایران از نظر تربیت دانشمندان و مهندسان و رتبه دوازدهم آن در تولیدات با فناوری بالا و متوسط ،‌افزود: این در حالی است که ما در شاخص رقابت پذیری و اقتصاد دانش بنیان رتبه های مطلوبی در میان کشورها نداریم به همین دلیل برای برون رفت از این وضعیت باید کشور را به سوی اقتصاد نوآور با تنوع درآمدی بالا سوق دهیم و دانش عظیم نیروی انسانی کشور را به ثروت تبدیل کنیم.

      علي ديواندري، مدير عامل بانك پارسيان در "ششمين كنفرانس توسعه نظام تامين مالي در ايران"با اشاره به رتبه دوم ايران از نظر تربيت دانشمندان و مهندسان و رتبه دوازدهم آن در توليدات با فناوري بالا و متوسط ،‌افزود: اين در حالي است كه ما در شاخص رقابت پذيري و اقتصاد دانش بنيان رتبه هاي مطلوبي در ميان كشورها نداريم به همين دليل براي برون رفت از اين وضعيت بايد كشور را به سوي اقتصاد نوآور با تنوع درآمدي بالا سوق دهيم و دانش عظيم نيروي انساني كشور را به ثروت تبديل كنيم.
      مديرعامل بانک پارسيان در ادامه با اشاره به جايگاه پنجم ج.ا.ايران در جهان از لحاظ بيشترين منابع طبيعي در سال 2013 گفت: ريسك اصلي اقتصاد ايران تك محصولي بودن و توسعه نيافتن كانال هاي درآمدي است به عبارت ديگر عمده درآمدهاي كشور ما از محل صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشيمي است كه اين امر باعث شده است تا كشور با رشدي نامتوازن رو به رو شود و رشد ساير بخش هاي اقتصادي تحت الشعاع قرار گيرد و به دليل اتكاي بودجه به درآمد نوساني حاصل از روش منابع طبيعي با نوسان پذيري در درآمد ملي كشور رو به رو باشيم.
      ديواندري در عين حال ويژگي هاي اقتصاد مقاومتي بر اساس ابلاغيه مقام معظم رهبري را رويكرد جهادي، انعطاف پذيري، فرصت سازي، مولد بودن، درون زا بودن، پيشرو بودن و برون گرا بودن ذكر كرد و گفت: براي برون رفت از وضعيت كنوني بايد اكوسيستم نوآوري و خلاقيت را به طور متوازن توسعه داده و تقويت كنيم.
      مدير عامل بانك پارسيان در بخش ديگري از سخنان خود با تببين استراتژي رشد مبتني بر نوآوري و اقتصادهاي دانش بنيان گفت: بر اساس آمار مجمع جهاني اقتصاد از 148 كشور موردبررسي، كشورها از نظر شاخص رقابت پذيري در سه دسته تقسيم بندي شده اند كه 38 كشور در دسته نخست يعني اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي، 31 كشور در دسته دوم يعني اقتصادهاي مبتني بر كارآيي و 37 كشور هم در دسته سوم يعني اقتصادهاي مبتني بر نوآوري قرار گرفته اند ضمن اين كه 20 كشور شامل ايران در مرحله گذار از دسته يك به دسته دو و 22 كشور هم در مرحله گذار از مرحله دو به سه هستند.
      ديواندري ادامه داد: اتكا به منابع و مواهب طبيعي، رقابت بر اساس قيمت، بهره وري حداقلي و اقتصاد متمركز از ويژگي هاي اقتصادهاي مبتني بر محصول است ضمن اين كه اقتصادهاي مبتني بر كارآيي هم ويژگي هايي چون اتكا به منابع و مواهب طبيعي، رقابت بر اساس بازارهاي كالا، نيروي كار و بازارهاي مالي كارآتر، بهره وري بالاتر نسبت به دسته اول و اقتصاد نسبتا متمركز دارند.
      مديرعامل بانك پارسيان در مورد مشخصه اقتصادهاي مبتني بر نوآوري هم اظهار داشت: اتكا به دانش و نوآوري، رقابت بر اساس فرآيندهاي توليد بسيار پيچيده در توليد كالاها و خدمات متفاوت، بهره وري بسيار بالا و اقتصاد غيرمتمركز از ويژگي هاي اين نوع اقتصادها است.
      وي هدف مشترك سيستم هاي اقتصادي را صرفنظر از فاز توسعه، دستيابي به رشد پايدار ذكر كرد و يادآور شد: ويژگي تمامي اقتصادهاي متمركز، ثبات، تخصص گرايي، تجانس، مقياس، اطمينان و قابل پيش بيني بودن با هدف دستيابي به رشد پايدار است.
      به گفته ديواندري، در دسته هاي اول و دوم اقتصادها، كارآفريني در سطح پايين تر و در فاز سوم كارآفريني در سطح بالاتري قرار دارد به عبارت ديگر اقتصادهاي نوآور به مراحل بلوغ خود نزديك تر شده اند و از تمامي ظرفيت هاي خود استفاده مي كنند.
      مديرعامل بانك پارسيان، انعطاف پذيري، تلاطم، تنوع، نوآوري، شبكه سازي و نوآوري را از ويژگي هاي بارز اقتصادهاي كارآفرين يا دانش بنيان عنوان كرد و گفت: اين نوع اقتصادها در پي انعطافند و از تلاطم هاي محيطي ترسي ندارند و همواره در پي متنوع سازي كانال هاي درآمدي خود هستند و از بخش هاي مختلف درآمد و سود كسب مي كنند.
      وي تحقيق و توسعه، دارايي هاي خلاقانه، توسعه محصولات جديد در خدمات مالي، طرح هاي مهندسي و معماري جديد ، برندسازي، تحقيقات بازار، آموزش نيروي انساني، مشاوره هاي مديريتي و سرمايه گذاري سازماني را از مولفه هاي سرمايه گذاري دانش بنيان ذكر كرد.