X
   
 
    • صدور آنی کارت اعتباری یکی از مخاطرات امنیتی نظام بانکی کشور را از بین برده است.

      صدور آنی کارت اعتباری یکی از مخاطرات امنیتی نظام بانکی کشور را از بین برده است.

      صدور آنی کارت اعتباری یکی از مخاطرات امنیتی نظام بانکی کشور را از بین برده است.

           به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالحميد منصوري - معاون فن‌آوري اطلاعات بانك پارسيان - در يك نشست خبري با بيان اين مطلب و با اشاره به اين كه رمز كارت‌ها ممكن است به طرق مختلف و در زمان‌هاي خاص از صدور تا بهره‌برداري افشا شود، اظهار كرد: صدور آني كارت اين آسيب را از بين برده است و مشتري مي‌تواند با مراجعه به شعبه در همان لحظه كارت خود را دريافت كند و در شش ماه گذشته 25 درصد از كارت‌هاي نقدي كه صادر شده از اين نوع بوده است.

           او با بيان اين كه بانك پارسيان تاكنون بيش از 5 ميليون كارت از انواع اعتباري، هديه و خريد صادر كرده است، اضافه كرد: كارت‌هاي خريد پارسيان كه نمي‌توان آن‌ها را به نقد تبديل كرد، باعث شده تا ارائه بن كه خريد كارمندان و كارگران دولت را محدود مي‌كرد، از بين برود و كار خريد از بيش از 840 هزار فروشگاه ارائه دهنده كالا و خدمات بسيار راحت‌تر انجام شود؛ در ضمن كارت هديه و كارت خريد كارمزد ندارند.

           وي با اشاره به اين كه 133 هزار دستگاه POS به بانك پارسيان متعلق است اظهار كرد: متاسفانه رقابت منفي كه در اين زمينه به وجود آمده و باعث شده كه بسياري از بانك‌ها به نصب رايگان اين دستگاه‌هاي POS اقدام كنند و كارمزدي هم دريافت نكنند موجب شده تا ما برنامه‌ كمي خود را در اين زمينه كاهش دهيم و بيش‌تر به ارائه خدمات كيفي بپردازيم. همچنين بانك پارسيان داراي 210 دستگاه خودپرداز در شعبه‌ها و تعدادي هم در بيرون شعبه‌ها است.

           معاون فن‌آوري اطلاعات بانك پارسيان با بيان اين كه اين بانك تاكنون دستگاه‌هاي خودپرداز خود را برروي كارت‌هاي شتاب در هيچ مقطع زماني نبسته است گفت: در برخي مواقع حجم تقاضا به‌خصوص در روزهاي پاياني ماه بالا مي‌گيرد اما تاكنون بانك پارسيان دستگاه‌هاي خودپرداز خود را به روي شبكه‌ شتاب نبسته است.

           او با بيان اين كه بانك‌هاي خصوصي براي اينكه پول دولت را نگه دارند و يا حتي كارگزاري آن را انجام بدهند، مجاز نيستند تصريح كرد: مثلا در گمرك پست و مكان‌هاي دولتي بانك‌هاي خصوصي نمي‌توانند حتي كارگزاري دولت را انجام بدهند در حالي كه طبق برنامه چهارم بايد 30 درصد از اين امور به بانك‌هاي خصوصي واگذار شود و اميدواريم با راه‌اندازي سيستم سانتا اين مجوز به بانك‌هاي خصوصي داده شود.

           وي با بيان اين كه اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي براي بانك‌هايي كه بيش از 5 درصد تراكنش ناموفق در روز داشته باشند، جريمه گذاشته است تاكيد كرد: تقريبا تمام بانك‌ها مشغول اين جريمه‌ها مي‌شوند.

           او تصريح كرد: بيش‌ترين حجم مراجعات به اينترنت، تلفن بانك و خودپردازها از ساعت 10 تا 17 است و بعضا با ترافيك زيادي مواجه بوده و ممكن است تراكنش ناموفق وجود داشته باشد. البته در اين ميان كميته ناظري براي ارزيابي مركز شبكه شتاب هم وجود ندارد.

           رئيس كارگروه امنيت بانكداري الكترونيك ادامه داد: بايد درباره مباحث امنيتي يك هزينه مستمر و مداوم انجام شود زيرا در مقابل فنون جديد، بدل‌هاي جديدي به وجود مي‌آيد و به همين منظور سند امنيت فن‌آوري اطلاعات بانكي در كارگروه امنيت بانكداري الكترونيك در وزارت اقتصاد تنظيم و ابلاغ شده كه براساس ISO2701 بوده است.
      او افزود: البته بايد توجه داشت در همه جاي دنيا مباحث امنيتي آرام حركت مي‌كنند و از شش ماه پيش كه اين سند ابلاغ شده بانك‌ها موظف هستند سازمان امنيت الكترونيك تاسيس كنند.

           منصوري تاكيد كرد: در حال حاضر براي نصب POS در فروشگاه‌ها سخت‌گيري‌هاي لازم انجام مي‌شود و تنها فروشگاه‌هايي كه داراي جواز كسب هستند، مي‌توانند اين امكان را داشته باشند.

           وي با اشاره به تشكيل كميسيوني در بانك مركزي براي ترغيب مشتريان به استفاده از كارت براي خريد گفت: در حال حاضر نسبت استفاده از خودپرداز به دستگاه POS به ميزان 80 به 20 است كه با توجه به اينكه تعداد دستگاه‌هاي خودپرداز 15 هزار و دستگاه‌هاي POS تعداد 840 هزار است كه اين رقم حداقل بايد به نسبت 50 درصد مي‌رسيد؛ به هر حال مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد از جمله در شركت‌هاي دولتي آب و برق و گاز كه بايد رفع شود.

           او تاكيد كرد: در تمام دنيا سازمان‌هايي به نام هك سفيد وجود دارند كه ايرادهاي امنيتي بانكداري الكترونيكي را به اطلاع سازمان‌ها مي‌رساند كه چنين سازمان‌هايي بايد در كشور ما هم ايجاد شود.

           وي با بيان اين كه كارت‌هاي جديد خريد اعتباري كه تا 600 هزار تومان اعتبار دارند، از سه ماه پيش از سوي بانك پارسيان ارائه مي‌شود تصريح كرد: با توجه به اين كه مشتري بايد آن را تقاضا كند، تاكنون 120 عدد از اين كارت‌ها صادر شده اما كارت‌هاي قديمي اعتباري بيش از 230 هزار مشتري دارد.

           او به كارت بين‌المللي بانك پارسيان قابل استفاده در امارات اشاره كرد و گفت: اين كارت‌ها در خودپردازهاي امارات قادر به پرداخت ريالي و ارزي است و مستقيم به سوئيچ بين‌المللي وصل است و در آينده نزديك تمام كارت‌هاي نقدي بانك پارسيان در دبي قابل استفاده است