X
   
 
    • با تلاش مستمر و امکان سنجی های کارشناسانه:مانور فعال- فعال سرورهای اصلی و پشتیبان بانک پارسیان با موفقیت انجام شد

      با تلاش مستمر و امکان سنجی های کارشناسانه:مانور فعال- فعال سرورهای اصلی و پشتیبان بانک پارسیان با موفقیت انجام شد

      مهندس جعفری،مدیر سخت افزار و شبکه بانک پارسیان با اعلام این خبر گفت:بانک پارسیان از قوی ترین بانک اطلاعاتی شناخته شده موجود به عنوان بستر کربنکینگ خود استفاده می کند.

      مهندس جعفري،مدير سخت افزار و شبکه بانک پارسيان با اعلام اين خبر گفت:بانک پارسيان از قوي ترين بانک اطلاعاتي شناخته شده موجود به عنوان بستر کربنکينگ خود استفاده مي کند.
      وي طي گفت و گويي ضمن تشريح قابليت ها و ويژگي هاي سيستم اوراکل گفت:ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل «اوراکل»و توان کارشناسي موجود در بانک پارسيان در کنار يکديگر، اين امکان را فراهم ساخته تا بتوانيم مانور فعال- فعال(active-active) را بر روي سرورهاي اصلي و پشتيبان بانک با موفقيت به انجام برسانيم.
      مدير سخت افزار و شبکه بانک پارسيان سپس با تاکيد بر اهميت سرعت ،دقت و ايمني عمليات بانکي نزد متوليان بانک،به تشريح جزئيات اين اقدام و ابعاد فني آن پرداخت و گفت:تمام بانک ها با توجه به حجم تراکنش هاي خود از سرورهاي متعدد استفاده مي کنند.در هيچ شرايطي يک سرور نمي تواند به تنهايي جوابگوي تراکنش هاي بانک باشد و از سطح ايمني نازلي برخوردار است؛چرا که اگر بنا به دليلي اين سرور از کار بيفتد،کل عمليات و اطلاعات حساب ها از دسترس خارج مي شود و به همين دليل بانک ها از دو يا سه سرور سود مي برند و با تکيه بر فناوري «کلاسترينگ»اين سرورها را با هم مرتبط مي سازند و بر اساس فرماني که مي دهند،تراکنش ها بر روي هر دو يا سه سرور منتقل و ثبت مي شوند.
      او در ادامه گفت:معمولا اين دو يا سه سرور با هم فعال هستند.هر بانکي چند سرور اصلي و چند سرور پشتيبان دارد که سرورهاي پشتيبان هم دقيقا همان ويژگي ها و قابليت هاي سرورهاي اصلي را دارند. در حالت طبيعي و غير اضطرار،سايت هاي پشتيبان بايد بتوانند در کمترين زمان و در صورت نيازجايگزين سايت اصلي شوند.
      مهندس جعفري در همين چارچوب افزود:در روش متداول ،معمولا از روش فعال- غيرفعال براي جايگزيني سرورهاي اصلي با پشتيبان استفاده مي شود.هميشه اطلاعات سايت هاي پشتيبان به مانند سايت هاي اصلي به روز است،اما اين سايت ها فعال نيستند و اگر در يکي نقصي رخ دهد،3تا 4ساعت زمان لازم است که اطلاعات در سايت پشتيبان فعال و قابل استفاده شود که اين يکي از کاستي هاي شيوه فعال- غيرفعال در جايگزيني سرورهاست.
      او در ادامه و در همين چارچوب گفت:از سويي ديگر ما هزينه سنگيني براي تهيه سرورهاي پشتيبان کرده¬ايم و در اين شرايط عملا از آنها استفاده عملياتي نمي کنيم مگر در زمان اضطرار و ظرفيت هاي آنهامعطل مي ماند.اما ما با اجراي موفقيت آميز مانور فعال- فعال(active-active) از اين پس مي توانيم از سرورهاي پشتيبان هم کمال بهره را ببريم.
      مهندس جعفري سپس به تشريح محاسن و ويژگي هاي ديگر فرايند فعال- فعال سرورهاي اصلي و پشتيبان پرداخت و گفت:ما در مانور فعال- فعال توانستيم با تنظيمات دقيق و کارشناسي هر 6سرور اصلي و پشتيبان را وارد مدار کنيم که در اين حالت دو نقطه ضعفي که در حالت فعال غير فعال به آن اشاره شد،رفع خواهد شد.يعني در حال حاضر اگر به هر دليلي يک سرور از مدار خارج شود،5سرور ديگر بدون هيچ وقفه زماني به صورت جايگزين قابل استفاده است و حتي شاهد کندي سيستم هم نخواهيم بود و از اين رو کيفيت و ايمني بالايي در زمينه تراکنش ها و دسترسي به اطلاعات حساب ها و تراکنش ها خواهيم داشت.
      وي در خصوص مزيت ديگر اين اقدام گفت:مزيت ديگر حالت فعال- فعال سرورهاي اصلي و پشتيبان اين است که اگر مشکلي در يک يا چند سرور اصلي پيش بيايد،ما به هيچ وجه قطع سيستم نخواهيم داشت.
      مدير سخت افزار و شبکه بانک پارسيان سپس به تشريح روند اجرايي اقدام صورت گرفته پرداخت و گفت:اگرچه قابليت هاي بالاي سيستم اوراکل ما را قادر به انجام اين اقدام ارزنده کرد،اما کار کار بسيار حساسي بود.مطابقت زماني عملکرد سرورهاي اصلي و پشتيبان،اقدام مهمي بود که با کمک همکاران و تلاش هاي آنها عملياتي شد.ما ابتدا مانور فعال فعال را در چند فاز وبا آزمايش مرحله به مرحله فرايندهاي اجرايي عملياتي کرديم و پس از دريافت نتيجه مطلوب ،با افزودن دستگاه هاي ذخيره سازي، اطلاعات سرورها را تک تک به مجموعه اضافه کرديم و خداوند را شاکريم که اين کار بزرگ را با موفقيت به انجام رسانديم.