X
   
 
    • دانش بنیان


      حمایت از شرکت های دانش بنیان، استراتژی و راهبرد بانک پارسیان

      اولین نشست تخصصی"تامین مالی شرکتهای دانش بنیان" از سوی مرکز آموزش و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان برگزار شد.
       به گزارش روابط عمومی بانک پارسیان، نشست تخصصی تامین مالی شرکتهای دانش بنیان، از سوی مرکز آموزش و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان و با حضور مدیرعامل بانک پارسیان، مدیر عامل بنیاد برکت، ، معاون ریاست جمهوری در حوزه های توسعه مدیریت و جذب سرمایه و سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی و  نیز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ،  اعضای هیئت مدیره و مدیران بانک پارسیان ،اعضای هیات علمی دانشگاه¬های علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، امام صادق، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مدیران عامل شرکتهای دانش بنیان، معاونین ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، و سایر اندیشمندان در سالن همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
      در ابتدای این نشست دکتر عارف نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به ماهیت شرکت های دانش بنیان، نقش و اهمیت رشد این شرکت ها در اقتصاد ملی را مورد توجه قرار داد و به بررسی مسئله ضرورت توجه به تامین مالی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های مربوطه پرداخت.
      مدیرعامل بنیاد برکت در سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون اقتصاد دانش بنیان یک ضروت اجتناب ناپذیر برای کشور است، ضمن استقبال از توجه بانک ها به این مقوله، از بانک پارسیان به عنوان بانک پیشرو در خدمت رسانی به شرکت های دانش بنیان یاد کرد.
      نایب رییس هیئت مدیره بانک پارسیان خاطر نشان کرد: در خصوص تامین مالی این قبیل شرکت ها، ضروری است که به اقتضائات ساختاری آنان نظیر نرخ توسعه کسب و کار، تحولات سریع در صنعت، دارایی های نامشهود و نحوه ارزیابی آن، عوامل برهم زننده فضای کسب و کار و احتمال بالای شکست این شرکت ها توجه خاصی شود.
      دکتر پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان نیز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و تاکید ایشان بر استفاده حداکثری از توان داخلی و رویکرد صادرات گرا، به بیان نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت.
      مدیرعامل بانک پارسیان در ادامه به مجموع اقدامات انجام گرفته در حوزه دانش بنیان و همکاری های مرتبط با بنیاد برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و با اشاره به وضعیت کنونی کشور، راه برون رفت از آن را سرمایه گذاری و حمایت های مختلف از شرکت های دانش بنیان به صورت یک زنجیر متصل به هم تا خلق ثروت جدید دانست.
      در ادامه نشست دکتر رضایی، معاون توسعه منابع مالی بنیاد برکت و معاون اسبق طرح و برنامه توسعه ریاست جمهوری با اشاره به فضای حمایتی شرکت های دانش بنیان با بیان اقدامات شفاف انجام شده در این خصوص، به جنبه های مختلف مانند؛ تسهیلات حمایتی، بانک های عامل و مراکز رشد اشاره کرد.
      در ادامه این نشست دکتر شریعت پناهی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی  با ارایه مقاله ای با عنوان"روش‌های تامین مالی شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری مالی" ضمن تفکیک استارت آپ ها به بیان چارچوب اکوسسیستم نوآوری، الزامات و چارچوب حمایتی سازمانها و مراکز دخیل در حمایت شرکتهای دانش بنیان بر اساس ساختار تدوین شده پرداخت.
      دکتر امیر ناظمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز با  ارایه مقاله ای با عنوان "بازاندیشی در مفهوم سرمایه در تامین سرمایه نوآوری"به بیان و تشریح انواع مختلف سرمایه پرداخت.
      دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری با ارایه مقاله ای با عنوان "تامین مالی دانش بنیان" ضمن تاکید بر نقش شرکت های کوچک و متوسط در صحنه اقتصاد کشور به شکاف تامین مالی در مسیر رشد این قبیل شرکت ها پرداخت.
      دکتر مهدی الیاسی در مقاله ای با عنوان" نقشه راه بلوغ متقابل شرکت‌ها و نظام مالی کشور در مسیر تحقق اکوسیستم دانش بنیان" با  تاکید بر نظام تأمین مالی اقتصاد دانش بنیان به تنوع ابزارهای حمایتی مالی در طول چرخه حیات شرکت دانش بنیان با مثال هایی از کشورهای مختلف اشاره کرد.
      دکتر مهدی محمدی، عضو هیات مدیره انجمن مدیریت تکنولوژی ایران در مقاله ای با عنوان "تامین مالی دانش بنیان - لزوم شکل گیری برنامه ها و نهادهای مستقل" با اشاره به ماهیت شرکت های دانش بنیان که تامین مالی باید در کجای چرخه عمر، توسط چه نهادی و چه ابزارهایی صورت پذیرد.
       در پایان این نشست؛ دکتر محمد رضا صادقی مقدم، عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشکر از حضار، با تفکیک مطالب و سرفصل های ارائه شده، به جمع بندی مطالب پرداختند.
      دکتر صادقی مقدم ضمن تشکر ازکیفیت مطالب ارائه شده، برگزاری این گونه نشست های علمی و شکاف های کنونی را از جنبه های مختلف مورد بحث و ارزیابی قرار داد و به رویکرد مشخصی در تدوین استراتژی تامین مالی شرکت های دانش بنیان در طول چرخه عمر دست یافت.
      در حاشیه این نشست آقای فقیری رییس مرکز آموزش و تحقیقات بانکداری اسلامی اظهار داشت: در سال 1395  با هدف ایجاد و تقویت بازوی تحقیقاتی بانک و شرکتهای تابعه، و در راستای تحقق هر چه بهتر مولفه های بانکداری اسلامی و اقتصاد مقاومتی، مرکز آموزش و تحقیقات بانکداری اسلامی تحت حمایت های مدیر عامل و اعضای محترم هیئت مدیره بانک تشکیل شد.
      رییس مرکز آموزش و تحقیقات بانکداری اسلامی این مرکز را پژوهشکده ای برای تجاری سازی پروژه های تحقیقاتی با قابلیت اجرای موثر در مجموعه پارسیان معرفی و طراحی و بازمهندسی ابزارهای مالی نوین اسلامی، حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان را از جمله اهداف مرکز عنوان کرد.
      وی خاطرنشان کرد: درواقع نشست تخصصی حاضر در راستای تدوین استراتژی مشخص جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان با توجه به اکوسیستم نوآوری پارسیان برگزار شده است.